frida östberg

Sydney Opera House

Idag har vi äntligen besökt det fantastiska opera huset här i Sydney. Den är verkligen så galet mäktig och jag kände mig så liten vid den. Men det var en häftig känsla och se den och även Harbour Bridge var coolt och se. Sånt man bara sett på film tidigare! När vi kollat in Opera huset satte vi oss nedanför på Opera Bar med varsin dryck och en sjukt go pizza vi delade på. Där satt vi och bara njöt av vår omgivning. Skulle kunna göra detta alla dagar för resten av mitt liv, så himla härligt!

När vi kom hem redan vid halv 2 har vi bara slappat. Efter en vecka i Australien med aktiviteter varje dag tyckte vi det var skönt att bara lugna ner oss lite på rummet några timmar. Vi passade på att ta igen paradise hotel avsnitt, kan ju inte låta bli ;-) Nu precis har vi käkat lite tacos som vi lagade igår och ikväll ska vi gå ner till baren under och dricka lite drinkar tror vi!

Imorgon tar vi färjan till Manly Beach och göttar oss. Det ska tydligen vara skitfint där! Kram på er där hemma i snöstormen, ska tänka på er när jag solar och badar imorgon ;-) ❤️

Beach tour

Vi är i Sydney! Ligger just nu i min säng på vårt hostel och är helt slut efter dagen. Bussresan inatt hit gick förvånansvärt bra! Trots att man vaknade ofta så sov man skönt och fick många timmar sömn ändå. Vi kom till Sydney vid halv 9 imorse och kunde checka in direkt på rummet vilket var väldigt skönt! Nu bor vi inte i ett ensamt rum bara jag och Lisa, vi är i ett 6-bäddars-rum. Men det har gått bra hittills, tjejerna på rummet är trevliga! Det här hostelet är såååå mycket fräschare än det vi hade i Melbourne. Det är en sjuk skillnad och jag är glad att vi fått så fräscht och fint nu. Vårt hostel heter Wake up och är jättestort med fint kök, bra sovrum och själva hostelet ordnar väldigt bra utflykter och aktiviteter! Tummen upp!!

Idag hängde vi på ett gäng på Beach tour. Det var en superduktig tjej som guidade oss genom massa stränder tills vi kom till Bondi Beach där vi fick en två timmars ledighet och göra vad vi vill. Jag och Lisa passade på att svalka oss i havet. Väldigt kallt i början men var sen jättehärligt! Det blev en väldigt bra dag och vi träffade några goa tjejer också som vi hängde med resten av dagen!

Ikväll har vi varit en sväng på "Side bar" som är en bar nedanför hostelet. Ett coverband spelade som var superduktiga! Jag hade gärna stannat längre om det inte vore för att jag höll på att somna ;-)

Nu ska vi sova och imorgon kanske vi åker till en annan strand, vi får se! Hörs imorgon! Kram på er ❤️

Sista dagen i Melbourne

Hej! Shit, vilken värme det varit idag. Om igår var stekhett så var det idag kvavt som en jäkla bastu. Det kändes allvarligt som jag varit i en bastu hela dagen, inte trevligt allt faktiskt. Man borde väl inte klaga haha men fan vad sjukt det är. Jag har aldrig tidigare upplevt en liknande värme :-)

Idag ska vi åka till Sydney. Vi checkade ut imorse och tog en runda på stan. Vi lunchade på en italiensk resturang och åt en jättegod carbonara! Därefter tog vi och gick till Melbournes Akvarium som ligger typ 5 minuter från vårat hostel. Vi hade aldrig pallat zoo idag. Det var verkligen jättekul och jag är glad att vi gick dit. Fick se massa coola fiskar och djur! Djur jag aldrig sett förut som såg helt galna ut. I slutet av akvariumet kom höjdpunkten! Pingvinerna! Åh, det har blivit mitt nya favoritdjur. Älskar dom söta små liven som vaggar runt och bara är helnöjda! Ville så gärna ta med mig en hem.

Efter vistelsen på akvariet så gick vi och satte oss i en park. Haha och Lisa passade på att tappa mobilen i betongen så hela skärmen gick sönder! ;-) Vi gav oss direkt iväg för att hitta en butik som lagade iPhones! Vi fick gå till Chinatown som låg en drygt 20 minuters promenad bort. Herregud, så trött och svettig jag var när jag kom fram. Lisa fick lämna in mobilen och vi fick vänta. Medan vi vänta testade vi Frozdn Yoghurt. Tyvärr ingen favorit. Jag är varken för glass eller mjukglass så fattar inte varför jag trodde detta skulle gå hem. Men nu har jag testat i alla fall :-) Lisa fick tillbaka sin mobil, hel och fin igen! Faran var över ;-)

Nu sitter vi på vårt hostel en sista timma innan vi tar våra backpackerväskor till stationen och drar vidare på vårat äventyr. Melbourne har verkligen varit fantastiskt och jag har förälskat mig i staden. Kommer sakna den :-) Men är väldigt laddad inför vad Sydney har att erbjuda. Vi ska stanna på ett hostel som heter "Wake up" tills den 4:e då vi åker på ett 3-dagars surfcamp! Ska bli sååååå kul!! :-)

Sköt om er så hörs vi när jag får Wi-fi i Sydney! Kramar ❤️

U Bar

Hej! Gårkvällen var jättetrevlig! Jag och Lisa gick ner till baren under vårt hostel, U Bar och beställde in varsin öl! (Only for you Louise ❤️) Efter en stund fick vi kontakt med en jättetrevlig engelskman som redan gjort sin resa genom Australien :-) Hans sista stopp var Melbourne och han ska flyga hem idag! Under kvällen spelade vi lite biljard och hade det bara trevligt. På kvällen när jag och Lisa kom hem Skypa vi med födelsedagsbarnet Louise! Det är så skönt att Skype och diverse saker finns när det är så långt emellan. Väldigt bra kväll i alla fall!

Nu gör vi oss redo för att checka ut om 1,5 timme! :-) Vet ej om det finns Wi-fi på greyhoundbussen till Sydney så vi får se om det dyker upp något mer inlägg idag! Åh är så laddad inför Sydney asså!! Stor kram på er!

Happy birthday!!

Idag fyller min pingla 20 barre!!! Vill önska henne från andra sidan jordklotet en underbar födelsedag! Jag är så ledsen att jag missar den! Louise är min äldsta bästa vän och jag tycker om den tjejen så mycket! Ikväll ska jag dricka så många öl för din skull darling. När jag och Lisa kommer hem får vi dra ihop en fet fest hos dig nere i Linköping!!! Love you girl, hoppas din dag somsagt blir toppen!!! ❤️

Chapel Street & Melbourne Museum

Godkväll! Eller för er, Godmorgon!
Ojojoj, idag kan vi snacka en fruktansvärd hetta. Idag har det varit runt 35 grader och vi har sökt oss hela dagen efter skugga. Det tillochmed blåste bara varmluft. Vi har idag varit på Chapel Street i ett område som hette Prahran. Jättemysig och jättelång gata med resturanger och bra shopping. Jag fick med mig en kjol och ett linne hem som jag verkligen älskar! För att överleva dagen gick man in i typ varje affär för det var så svalt inomhus. Haha!

Vi fick tips av en servitör att kolla in Melbournes museum när det ändå var så varmt och det gjorde vi efter våran shoppingtur. Det var väldigt trevligt och det är bannemig underskattat att gå på museum. Därefter tog vi spårvagn hem till vårt hostel. Vi ska göra lite mat och senare ikväll gå ner till backpackerbaren precis under oss. Kommer nog bli en jättetrevlig kväll!

Imorgon ska det bli ÄNNU varmare och imorgon är även dagen vi checkar ut från vårt hostel och beger oss vidare mot Sydney! Våran buss går 8 på kvällen och tar 12(!) timmar. Vad vi hittar på under dagen är ännu oklart pga vi vet inte om vi fixar värmen haha (jobbiga i-landsproblem vi har va?). Men vi har funderat på att gå på Zoo, vi får se helt enkelt :-) Skriver mer imorgon, kram på er alla! Önskar jag kunde skicka några av våra plusgrader till er där hemma ❤️

Livsnjutare

Hej igen! Tyvärr slutade vår kväll tidigare än planerat men det gör inte så mycket. All sol har tatt kol på mig. Känner mig helt slut i både kropp och själ! :-) En skön trötthetskänsla! Jo, idag har det som sagt varit en riktigt härlig dag. Vi började morgonen med en jääättelång promenad ner till stranden. Där låg vi och bara hade det gött i drygt 3 timmar. Därefter tog vi oss en promenad igen. Vid St Kilda Beach kryllade det av människor och i parkerna var fullproppade. Alla var där för att fira Australiens nationaldag. Jag och Lisa tog en glass och fortsatte sedan för att kolla in Luna Park som är ett pyttelitet nöjesfält precis bredvid stranden. Det var gratis inträde så vi gick in mest för att vi var nyfikna hur det såg ut. Därefter åkte vi tillbaka till vårt hostel för att ladda om lite krafter! Vi tog en snabbdusch för att få fort sand och sedan gick vi ut för en promenad på stan. Vi hamnade på en uteservering med varsitt glas vin. Vi tittade på folk och lyssna när en man spelade piano. På vissa ställen i Melbourne finns det pianos utplacerade på gatorna för att vem som helst ska få spela. Snubben som spelade när vi kom var tatuerad från topp till tå, 60+, piercingar överallt och såg allmänt inte ut att vara en pianokille. Blev väldigt chockad när han satt och spelade så bra!

Vi tog promenaden ner till Federation Square och såg att det var väldigt mycket folk som samlats och vi blev nyfikna var det var som hände. Alla hade samlats för att kolla in finalen av Australian Open på en stor bildskärm. Säkert en folkmassa på tusen pers. Jag och Lisa slog oss ner för att titta vi med. De var en härlig känsla att sitta där och känna den sjukt varma eftermiddagssolen! Tråkigt att spanjoren var tvungen att avbryta, för bådas skull. Men kul och titta på lite tennis. Det hör ju inte till vanligheten ;-)

Så nu har vi hamnat här som sagt helt utmattade! Imorgon får vi se vad som väntar. Inget bestämt än så länge! Kram på er alla därhemma, hoppas ni har en bra söndag! ❤️

Så himla härlig dag

Hittills har jag och Lisa hade en sån grym dag. Stranden, promenad i centrum, vin, Australian Open final ute i kvällssolen osv. Jag fattar inte vilket underbart land jag hamnat i! Jag berättar mer för er i nästa inlägg. Ville bara säga hej till er innan vår kväll fortsätter!

Great Ocean Road

Hej allihopa! Idag har jag och Lisa verkligen haft en fullspäckad dag som varit helgrym! Som jag skrev igår så bokade vi Great Ocean Road som är en-dagars tur längs surfkusten här sydväst om Melbourne. Vi lämnade Melbourne vid 8 tiden imorse med en jättestor och härlig dubbeldäckare! (Jag och Lisa hade turen och få dom bästa platserna med stort benutrymme och stora fönster!) Vi åkte en drygt timme tills vi kom till själva kusten och havet. Landskapet här är verkligen helt underbart. Vi hade typ 10 olika stopp på vägen innan vi var tillbaka i Melbourne vid 8-tiden på kvällen. Jag ska göra ett bättre inlägg om detta hemma från Svergie med systemkamerabilderna och lite mer utförligt vad platserna hette, vad vi gjorde osv! Det här är i alla fall en tur jag varmt kan rekommendera till alla som är i Melbourne! Det är så svårt att sätta ord och visa i bilder hur mäktigt all landskap är. Och det är otroligt hur miljöerna växlar beroende på vart man åker. Vi hade en grym guide som körde bussen och han var otroligt kunnig. Han bidrog till att resan blev ännu bättre kan man ju säga!

Imorgon ska det äntligen bli strålande sol och över 30 grader! Det firar vi med att lägga oss på St Kilda Beach och bara götta ihjäl oss!! Det är vi värda tycker vi efter två dagar med halvtaskigt väder. (Även om det var jättefint på eftermiddagen idag!)

Regn, regn, regn

Ja, idag behöver ju ingen vara särskilt avundsjuk på mig och Lisa för idag regnar det. Vi blev väldigt besvikna när vi tittade ut imorse. Vi bestämde oss att gå ut vid 10-tiden och att vi skulle gå till en turistbyrå. Eftersom vädret även ska vara lite ostadigt imorgon bokade vi in oss på Great Ocean Road som många har tipsat oss om! Ska tydligen vara en grym en-dagars tur längst sydkusten vid Melbourne. Därefter fick vi lite information kring spårvagnarna (Eller som dom kallar det här nere, Trams) och hur det funkar. Gubben vi pratade med på turistbyrån var helt underbar och han gav oss mycket hjälp. Han tipsade oss om några gator här i Melbourne som vi kunde se när det ändå var så tråkigt väder. Dit gick vi och det var verkligen jättemysiga gator med caféer och shopping. Vi slog oss ner vid ett café och åt en caesarsallad. Bilderna ovan är lite mörka men det är från gatan där vi åt. Vi har även handlat mat på Coles som vi fick tipsat om att det var billigt. Vi tar emot alla tips vi kan få nu ;-) Och nu ligger vi här helt utmattade i våra sängar och känner fortfarande av att jetlagen spökar! Så ska ta oss en powernap nu tänkte vi!

Det har verkligen inte gjort någonting att det regnat idag. Om inte annat så har vi 7 veckor på oss att sola ;-) Vi känner redan att vi har lite mer koll nu vad det är vi faktiskt sysslar med, så det är jätteskönt! Känns bra att inte ha en konstant orolig känsla utan känna en mer självsäker känsla! Ikväll ska vi kanske testa på utelivet här, något roligt får man kompensera upp med när vädret varit så tråkigt! :-) Kram från oss!! ❤️

Tankar om första dagen

Hej vänner!! Ligger i sängen, klockan är halv 7 på morgonen och jag kan inte riktigt somna om. Kan bero på att vi sov lite för många timmar i går på dagen men har ändå lyckats sova i 7 timmar så det borde räcka för att klara av den här dagen. De senaste dygnen har det varit så fruktansvärt många intryck att ta in. Man är verkligen helt lost här nere första dagen och undrar mest "vafan ska vi ta oss till?". Vi pratade med några svenskar igår som varit i australien i ett år, dom bor på vårat hostel! Den ena killen berättade att hans första vecka i Sydney var deprimerande. Att han gått runt i en hel vecka och varit helt lost. Jag förstår honom, även om jag är så sjukt glad över att vara här kände jag detsamma igår. Allt är så nytt. Det är ett så himla okänt liv och vi får helt enkelt bara flyta med och ta det som det kommer. Jag är helt säker på att vi kommer få den där drömresan vi längtat efter nu så länge, vi måste bara då lite kött på bena om vi säger så ;-) Har legat här nu en stund och läst igenom allt ni gjort under dagen medan jag låg och sov. Känns så knäppt att ni snart ska gå och lägga er snart och jag är på väg upp till en ny dag här nere :-) Så himla konstig omställning alltså. Vet inte riktigt vart jag ville komma med detta inlägg. Lite tankar bara efter första natten här nere. Behövde nog skriva av mig lite! Ta hand om er så hörs vi snart igen! Kram!!!

Vi är framme!

Hej allihopa! Nu har jag skaffat lite Wi-fi här på vårt hostel så ni kan bli lite uppdaterade! Vi har nu varit här i en dag (landade 8 imorse, klockan är nu 10 här) och vi har mest försökt smälta vart det är vi befinner oss egentligen! Vi har självklart varit supertrötta och sovit bort många timmar idag. Flygresorna har gått bra men längtar inte till hemresan om vi säger så ;-) Vi har inga direkta planer över vad vi ska göra i Melbourne. Om jag ska vara ärlig så känner jag mig ganska lost, haha! Men allt kommer nog falla på plats! Vädret är i alla fall helt underbart. Som man har längtat efter sommar, sol och varma kvällar!!!! Ta hand om er där hemma så hörs vi snart! Kram ❤️

Resan kunde inte börjat bättre :-)

Herregud vilken dag hittills! Åkte hemifrån halv 8 imorse för våra plan till London skulle gå halv 12! Var så nervös vägen till Landvetter. Väl inne på Landvetter är det första vi får veta att vårat plan är inställt till London. Jag trodde seriöst att någon skämta och självklart började jag och Lisa skrämma upp oss att vi aldrig skulle få komma iväg för att vi skulle missa vårat plan till Hong kong i London. Men efter en liten kaotisk timme så fick vi äntligen ett flyg till Amsterdeam och därifrån ett plan vidare till London. Skönt!!! Så nu sitter vi här på flygplatsen i London, med en go pizza i magen, och väntar på planet som ska ta oss till Hong kong. Det planet går 22.00! Ni får hålla tummarna för att vi slipper mer problem på vägen! ;-) Jag kan inte få in i min skalle att vi är på väg till Australien. Det är så knäppt och jag kan inte ens beskriva hur lycklig jag är. Detta ska bli så kul och jag, tillsammans med världens bästa resekompis Lisa, kommer göra det bästa av allt vi upplever. Så himla kul att det är så många som vill följa oss och önska oss lycka till på vår resa. Blir så varm i hjärtat!! Kram från oss!

Lisas blogg!

May the odds be ever in your favor

Jag älskar The Hungergames. Sen jag såg första filmen har jag varit fast! Och jag tokälskade ju den första filmen så jag trodde aldrig att den andra filmen "Catching Fire" kunde toppa den första. Men det gjorde den!!! Aldrig sett en mer spännande flm tror jag. I alla fall, jag har alltid velat läsa böckerna och nu när jag har "några" timmars flygresa och döda så tänkte jag att detta var ett ypperligt tillfälle att köpa hela trilogin som pocketböcker och börja läsa! Längtar tills jag läst de två första och får läsa den sista boken! Den andra filmen slutar ju så himla spännande så jag kan inte vänta så mycket längre tills jag får veta vad som händer. Dessutom ska den sista filmen "Mockingjay" vara i två delar, kul! Tycker det är bra när dom gör det för att verkligen kunna få med allt men tråkigt att behöva vänta så länge för att få se hur allt slutar ;-)