frida östberg

Dag 66 - Kalanggaman Island

Hej vänner! Nu är vi ju tillbaka på Malapascua. Kändes så bra när vi klev på ön i förregår. Boendet är väldigt bra även om vi inte fick bo på Villa Sandra igen som vi hade velat. Men men, detta blir jättebra ändå. Vi bokade in en dagsutflykt igår till Kalanggaman som är en liten sandö drygt 1,5h bort med bankarbåt. Det var verkligen rena paradisön. Om vi tyckte att vattnet var klart på Bantayan så var det ingenting i jämförelse med detta vattnet. Så härligt! Vi hittade ett svenskt par som vi hängde med under dagen. Väldigt trevligt. Längesen vi träffade på svenskar nu så det var för omväxlingens skull skönt att hänga med svenskar igen! Vi tog senare på kvällen några drinkar och pratade om allt mellan himmel och jord. De fortsätter sin resa idag mot Palawan. Vi ska nog inte göra så mycket idag. Brände oss lite igår i solen så vi känner inte för att skynda oss till stranden just nu.

På fredag flyger vi till Manila och sen på lördag kväll tar vi nattbussen upp mot Banaue och risfälten! Ser så mycket fram emot detta.
Hoppas ni mår bra så hörs vi snart igen!

Dag 61 - Högskoletankar

Det är inte helt lätt att släppa allt hemma när man reser såhär, även om man gärna vill ;-) De senaste som snurrar i min hjärna är högskolestudierna som väntar i höst. Anmälan öppnades i förregår så jag passade på när jag hade bra internet att göra min anmälan. Jag ska läsa till högstadielärare i antingen Malmö, Helsingborg, Göteborg eller Linköping.
Mycket blandade känslor. Jag är faktiskt väldigt redo för ett nytt kapitel i mitt liv med studier, ny stad, lägenhet och att faktiskt få en fast punkt i mitt liv känns spännande och roligt. Lite rutiner och en normal vardag ska bli skönt. (+ Att jag får bo inom ett rimligt avstånd till både Lisa och Fannie!!) Samtidigt är jag så orolig för hur länge jag kommer tycka det är kul. Har ju självklart valt ett yrke som kräver hela 4,5 års utbildning...
Men men! Det kommer bli bra! Tiden går fort. Jag tror jag målar upp det värre än vad det är. Och skulle det vara så illa så går det ju alltid att ta en paus i studierna. Jag hinner resa och upptäcka mer i mitt liv. (Ska bara försöka undvika alla instagramkonton under vinterhalvåren ;-) )

Dag 60 - Bantayan

Hallihallå! En månad kvar gänget! Om en månad sitter jag på ett plan påväg hem till Sverige. Tiden bara springer iväg så nu är vi verkligen inne på slutspurten! Och jag har självklart sparat det bästa till sist mina vänner! (Kommer till planen strax!) Just nu befinner vi oss på Bantayan Island och vi kom hit igår efter en hektisk morgon på immigrations kontoret i Cebu. Har i alla fall utökat visumet en sista gång så nu behöver jag inte tänka mer på det, skönt!
Vi kom i alla fall iväg med rätt buss upp mot Bantayan. Bussen tog 4 timmar och färjan 1 timme så vi var här sent på eftermiddagen. Hittade ett boende och fick i oss lite käk. Idag bytte vi boende och här ska vi bo nu fram till söndag.
Bantayan är, från vad vi sett hittills, en paradisö. Stranden som ligger 5 minuter från oss var så fin och vattnet var så klart och alldeles turkost. Riktig dröm! Planen är att vi bara ska ha strandhäng här. Inte så mycket äventyr som vi haft på Siquijor och Camiguin. Nu blir det bara 5 dagars slappande på stranden. Möjligtvis att vi åker till en grotta men det är inte bestämt.

Så, efter detta har vi 4 dagar innan planet går den 25:e mars från Cebu City till Manila! Som det ser ut nu så kommer vi åka tillbaka till Malapascua på söndag. Vi tyckte ju om den ön väldigt mycket så det blir nog bara roligt att få komma tillbaka dit en snabbvisit! Ta ett dyk eller två kanske. Därefter åker vi somsagt ner igen till Cebu City den 24:e mars för att ta flyget nästa dag upp till Manila på ön Luzon. Väl där ska vi göra något jag har sett fram emot sen jag kom till Filippinerna, nämligen risterasserna uppe i norra Luzon! Har hört mycket gott om det.
Därefter bär det av mot vår slutdestination. Den 1:e april åker vi (med båt som tar 24h) till Palawan som verkligen ser ut att vara världens paradis. Nästan alla man pratat med har älskat den ön. Vi ska börja med att åka till Coron som är en ö bredvid. Det ska tydligen vara riktigt trevliga dyk där bland vrak från andra världskriget. Hoppas verkligen vi kan se dem! Därefter åker vi till El nido på själva Palawan. Inte jättemycket mer spikat. Det enda är att vi ska åka tillbaka 13:e april med båten igen. Därefter åker jag hem 05:20 på morgonen den 16:e april. Jag tror verkligen det kommer gå riktigt fort dessa veckor så jag ska njuta så mycket jag bara kan!

Hörs snart vänner! De nästkommande dagarna kommer jag som sagt ligga på stranden och steka! ;-)

Dag 57 - Camuguin, Hibok-Hibok

Hej allihopa! Längesen jag skrev nu men internet här på Camiguin (uttalas Camigin) har varit sådär. Boendet är det sämsta hittills om man tänker på sängarna och badrum. Toalett och dusch existerar knappt. Men men, de som äger stället och alla som bor här är underbara så det på något sätt får det ändå hanterbart. Vi spenderar ändå inte överdrivet mycket tid här då det finns mycket att upptäcka även på denna ö. Vi har hyrt moppar här och moppat runt de senaste dagarna bland vattenfall, varma och kalla källor, zipline och snorkelställen. Så vi har haft väldigt bra dagar här.
Idag är sista dagen och vi slog på stort med att klättra upp för en av vulkanerna på ön! (Det finns 7 vulkaner på ön) Vi klättrade upp för Hibok-Hibok som är 1332 m.ö.h och det var definitivt något av det tuffaste jag gjort i hela mitt liv. Det var ingen mjukstart direkt utan började direkt med klättring uppåt. Mina första 20 minuter var fruktansvärda då jag fick mjölksyra direkt i benen. Tog ett tag att komma in i andra andningen också. Sen planade det ut och det ett tag så man kunde "vila" benen lite från klättringen. Men ja, såklart kom ju klättringen tillbaka och det var riktigt riktigt tufft. Jag fick inte samma mjölksyra tillbaka som tur var men det var riktigt tungt. Ibland var det verkligen som man klättrade upp för en vägg. Mycket tät djungel i princip hela vägen upp.
Det var väldigt befriande när vi äntligen kom upp. Så vackert där uppe men det var svårt att riktigt njuta med vetskapen att man skulle ner också samma väg... Att gå ner är nästan värre att gå upp ;-) Det är en annan typ av smärta när man börjar klättra neråt. Ni kan tänka er vilken smärta jag har i låren just nu, haha!

Så idag blir det inte så mycket mer än detta. Vi funderar på att ta en massage senare ikväll, det kan vi vara värda! Annars blir det nog en tidig kväll. Imorgon bär det tillbaka till Cebu City igen så det blir en hel dags resande.

Sköt om er så hörs vi snart igen!

Dag 51 - Apo Island

Hej vänner! Dagarna flyger fram. Igår hade vi vår sista dag på Siquijor så vi slog till med en dagsutflykt till Apo Island som vi hört väldigt gott om. Dagen bestod av snorkling bland sköldpaddor, god lunch, trevligt sällskap och vacker omgivning. Snorklingen var definitivt helt fantastisk. Så många fina sköldpaddor och reven var så fina! Vi hade hyrt fenor på ett dykcenter så man enkelt kunde dyka ner för att ta sig en närmre titt på allt. Har länge tyckt att det är läskigt att dyka ner men det börjar släppa. Kommer nog aldrig gå så långt att jag börjar fridyka men det är ju alltid roligt att se hur mycket man kan utmana sig själv :-)
Den enda besvikelsen med dagen var att vi inte fick se överdrivet mycket av själva ön.

Imorse stod klockan på halv 5. Dags att bege sig mot ett nytt ställe! Camiguin står på schemat. Jag hade sett på nätet att det gick en båt mot Tagbilaran kl 06:00 så den skulle vi ta. Bara det att när vi kom fram så fanns det ingen båt....... Ni kan ju gissa om jag vart frustrerad. Så vi valde att ta en båt till Dumaguete och vänta här tills båten mot Tagbilaran går. Det får bli en natt där innan vi tar oss vidare då båten vidare till Camiguin bara går 13:00 så den lär vi missa. Jaja, det är sånt som händer och inte mycket att göra åt. Vi kommer ju fram förr eller senare :-)

Idag vill jag skicka tusen kramar till min supergrymma familj som genomfört Vasaloppet! Min mamma gjorde sitt första Vasalopp någonsin och hon är världens coolaste. Så stolta över dem :-) Undra när jag ska börja hålla på med sånt???

Dag 46 - Moppe runt ön

Hej vänner! Siquijor fortsätter att imponera. Jag och Filip har hyrt moppar för fyra dagar. Igår var den första dagen med moppe och vi hann med en hel del. Bland annat "Butterfly Garden" och ett vattenfall. Trädgården hade 10 olika sorters fjärilar, vandrade pinnar och larver som man fick gå runt och kika på. Fjärilarna var väldiga utsatta och därför tog han in just dem för att de ska kunna föröka sig och därefter ska han släppa ut dem i de fria. Väldigt fint ställe och han som ägde det var supertrevlig. Fick många fina bilder och framförallt filmer på fjärilarna!
Vi åkte till de mest kända vattenfallet här på ön, Cambugahay falls, och det var verkligen så vackert där. Vattnet var inte alls kallt om man jämför med andra vattenfall. Man kunde svinga sig i med en lian - vilket var roligt!
Idag har vi letat efter grottor. Hittade bara en och den var ännu mer hardcore än den senaste jag skrev om då det inte var något organiserat med guide eller liknande. Så vi gick bara in en liten bit med ficklampor för att kika. Räckte gott och väl ;-) Vi åkte även till en strand för att slappa lite. Så smidigt med moppar att kunna ta sig runt på hela ön. Det är ju så himla roligt också!! Dock blir man trött i rumpan efter alla skumpiga vägar... Men det får man leva med!

Så de nästkommande dagarna ska vi fortsätta upptäcka ön. På lördag hoppas vi på att kunna dyka på Apo Island som ska vara helt fantastiskt! Håller tummarna för att de går att ordna!!

Från och med nu är det mindre än hälften kvar! Dag 46 här i Filippinerna och nu har vi 45 dagar kvar. Väldigt blandade känslor men vi har bara godbitar kvar så det är kul! Sparar det bästa till sist då vi åker till Palawan 1:e april till 14:e! 16:e april bär det hemmåt! Men men, det är långt kvar tills dess som tur är :-) Jag tror jag kommer känna mig nöjd när det väl är dags att åka hem. Kommer ju hem till en grym försäsong på Smögen och innan jag vet ordet av det så är sommaren här! Jippie!

Puss och kram alla där hemma! Massa extra pussar till min mamma som fyllde 50 år igår, och min bror som fyller 24 år idag! Grattis! Älskar och saknar er!!!