frida östberg

Dag 35 - Canyoning

Hej vänner! Igår gjorde jag och Bagge canyoning i regnskogen. Det blev lite på måfå när vi bokade dagen innan hos vår tvätt-tant (haha!) men det var det billigaste stället vi hittade och vi bestämde oss för att chansa ;-) Så igår mötte vi upp 8 andra äventyrssugna människor och det visade sig att vi inte kunde få en bättre grupp. Alla var så trevliga och härliga redan från första mötet. Vi tog en jeep'n för att komma till stället där vi skulle få "utrustning". En flytväst och en cykelhjälm så var vi redo!

För er som inte vet vad canyoning är så är det, vanligtvis, en dagsutflykt man gör till en flod som rinner ner till ett vattenfall. Man ska alltså ta sig hela vägen ner till vattenfallet genom att hoppa från klippor, glida ner likt en rutschkana ner i vattnet, simma och promenera. Hela canyningen tog runt 3 timmar och det var så kul verkligen! Jag filmade och fotade en hel del med min gopro som jag hade fäst på magen med en sele. Väldigt smidigt och jag fick många bra filmer från dagen! Bagge var riktigt modig och hoppade från drygt 15 m högt hopp medan jag inte var lika tuff och hoppade från 10 meter. Jag må ha hoppat fallskärm i mitt liv men att hoppa från klippor tycker jag är bra mycket läskigare haha! Är så rädd att halka och litar inte alltid på vad det finns nere på botten ;-) Väl tillbaka där vi fick våra hjälmar bjöds det på mat filippinskt vis! De hade hällt ris över hela bordet och runt riset låg kyckling och fläsk. Tanken är såklart att äta med händerna så vi alla satt efteråt och åt med händerna. Rolig upplevelse och det var riktigt gott också! De lyckas få kycklingen väldigt saftig.

Hela dagen kostade oss 1200php per person vilket är drygt 220kr!! Så vi fick sjukt mycket för pengarna (Andra betalade 3200php för samma grej!) och de är absolut en av de roligaste grejerna vi gjort här! Det enda minuset är att det var så satans mycket folk där. Vår guide sa att det kunde va drygt 1500 människor på lördagar så vi var ju inte direkt ensamma i floden ;-) På kvällen mötte vi upp vår grupp på en restaurang och spelade biljard, kasta pil och drack öl tillsammans. Väldigt lyckad kväll! Idag har jag varit mindre pigg men det gjorde inte så mycket då jag slappat på stranden hela dagen :-)

Puss och kram alla! Hörs snart!

Dag 33 - Dykning

Hej allihopa! Idag har jag och Bagge gjort två stycken dyk här i Moalboal. Det visade sig bli två riktigt bra dyk! Första dyket var kl 9 imorse och då åkte vi ut en ö bara 10 minuter bort med båt. Där skulle vi med hjälp av strömmen glida med längs en enorm vägg av korallrev. Det var fiskar och färger överallt. Vår instruktör var väldigt duktig på att hitta olika fiskar som gömmer sig/smälter in i omgivningen. Det andra dyket var på eftermiddagen. Då kunde vi faktiskt gå i från strandkanten och gå ut. (Jag skrev om detta i förra inlägget) Det är ganska långgrunt men helt plötsligt kommer det ett "stup" och det var där ner vi skulle göra dyket. Detta var det dyk som vi sett fram emot sen vi kom hit - att få se de stora sardinstimmen! Vi fattade nog inte riktigt hur stora stimmen var... Det var miljontals fiskar som simmade tätt tillsammans och det var så häftigt att se. Ett tag var vi verkligen omringade av stimmen. På en av bilderna ser ni att det bara ser ut som en stor skugga men det är bara fiskar. Man kände sig verkligen liten när man såg de stora stimmen och hur fort de rörde sig allihopa åt samma håll och lika fort började de simma åt ett annat håll. Så coolt verkligen!
Vi såg även sköldpaddor och jag blir ju lika glad varje gång. Tycker de är så fina! Det var en jättestor och en lite mindre. Jag hade en jättebra "plats" så jag fick en väldigt bra video på sköldpaddorna med min gopro.

Jag är jättenöjd med våra två dyk här. Det andra dyket idag är definitivt mitt favoritdyk hittills i Filippinerna!

Dag 31 - Moalboal

Hej allihopa! Nu befinner vi oss i Moalboal. En supermysig liten ort på ön Cebu. Drygt 3 timmar med buss från Cebu City. Här känns allt väldigt mysigt och intimt. Vårt hostel känns personligt och verkligen det rätta stället för oss. Själva byn ligger precis vid vattnet. Vi åt lunch med en ganska fin utsikt över vattnet och öarna runt omkring. Tydligen kan man dyka väldigt nära strandkanten här. Vi såg flera dykare som gick i från stranden och de försvann sen under vattnet bara 30 meter från strandkanten. Tydligen ska man kunna se enorma sardinstim här så det hoppas vi på att få se när vi ska dyka! Vi planerar även att göra canyoning vid ett vattenfall i närheten. Det verkar sjukt kul i alla fall. Vi har en vecka på oss att hitta på saker och jag tror verkligen vi kommer stormtrivas. Även om det gjorde lite ont i hjärtat att lämna Malapascua igår så känns det här bra också. Imorgon, om vädret tillåter, ska vi åka till en strand som heter White Beach! Hoppas på mycket sol och härlig snorkling :-) Tills vidare! Puss och kram!

Dag 28 - Dykning

Hej vänner! Dagarna går fort här i Malapascua. Imorgon är det redan vår sista dag här. I torsdags fick vi äntligen dykt! Klockan halv 5 på morgonen stod klockan på och det var dags för ett morgondyk för att se de berömda Thresher sharks! Tydligen hade vi en bra morgon för vi såg typ 5 stycken. Riktigt roligt. En annan rolig sak är att vi fick dyka på 30 m! Vi betalade lite extra och fick en extra instruktion från vår superduktiga instruktör Chris och sen var vi redo för att dyka ner 30 m! Har fått ett bevis i min dykloggbok som bekräftar att jag får dyka 30m. Lite osäker hur det fungerar men men, jag är nöjd!
Jag var lite nervös att gå ner 30m men min instruktör var, som sagt, väldigt duktig och fick mig jättelugn. Gillade verkligen henne! Så det blev ett av mina bästa dyk. Inte mycket att se förutom hajarna men det var väldigt kul att få se dem :-)

I fredags var det dags för ännu ett dyk. Denna gång skulle vi dyka på Gato Island och leta efter White-tip sharks som lever i grottor och under stenar. Jag med min klaustrofobi fick mig verkligen en chock när min instruktör simmar in i ett svart hål haha! Som tur var så hade vi alla varsin lampa så man kunde lysa men det var någon minut där som jag kände att pulsen ökade och jag fick lite panikkänslor. Men efter jag intalat mig själv att det går bra och att jag ska lita på min instruktör så gick det bra. Vi fick se flera hajar i grottan som simmade bredvid oss. De är inte särskilt stora hajarna och så länge man bara observerar så finns det i princip ingen risk att djuren skylla attackera. Vi såg dessutom den livsfarliga havsormen igen som så smidigt simmade förbi oss. Det gäller verkligen att behålla lugnet där nere.
På det andra dyket såg vi inga hajar men det var väldigt mycket annat att titta på ändå. Jag valde att inte ta med min gopro under dyken just för att jag lätt kan tappa fokuset på själva dykningen. Jag är ju fortfarande nybörjare och vill bara bli bättre på det.

Idag har vi hängt med Emelie och Therese som också är på ön. Vi tog en promenad till norra delen av ön för att sola och bada. Vi försökte snorkla lite men det fanns dessvärre inte mycket att se. Men, vi hade en väldigt mysig dag. Imorgon får vi se vad vi hittar på. Det är ju vår sista dag här. Eftersom det är alla hjärtans dag har vi i alla fall bokat bord på en restaurang med en härlig utsikt. Det ska bli mysigt!
På måndag åker vi vidare till Cebu City och fixar vårt visum och sen på tisdag åker vi vidare till Moalboal som ligger på ön Cebu så vi behöver inte åka någon båt eller så. Där ska det också vara fin dykning, härliga stränder och det ska finnas ett jättefint vattenfall i närheten. Så det blir nog jättebra!

Hoppas ni mår bra! Hörs snart igen!

Dag 25 - Promenad runt ön

Hej vänner! Ligger i hängmattan här på vårt hostel och slappar lite. Jag och Filip har spenderat dagen med att gå runt hela ön och se vad den har att erbjuda. Vi hittade några fina stränder. Vi hittade några som också var mindre fina. Eftersom vinden alltid ligger på så har det spolats upp en del skräp på de stränderna. Men vi lyckades hitta en fin som vi slappade på i någon timme eller två. Det var så skönt att kunna slänga sig i havet efter någon timmes promenad i denna värme!
Nu har det kommit lite moln på himlen så vi passar på att, som sagt, slappa lite. Vi ska ner till ett dykcenter senare och boka in lite dykning. Därefter blir det lite käk på ett superbilligt ställe som heter Ging Ging's! Nästan allt kostar under 100php och är faktiskt riktigt gott. Jag åt en chicken curry igår med ris som smakade väldigt bra! Så, dit ska vi gå ikväll också :-)

Vårt hostel som vi bor på är hur nice som helst. Väldigt reaggeinspirerat och unikt. Stämningen här är verkligen så relaxed och chill. De har mycket konst överallt så det finns alltid något nytt att titta på. På en vägg har de en klottervägg som deras gäster kan skriva något litet meddelande på. Jag och Filip ska klura ut något bra att skriva ;-) Älskar det här stället! Känns så bra att vi bokade en hel vecka här.

Puss och kram!

Dag 24 - Välkommen Bagge!

Äntligen är han här! Filip aka Bagge! Han kom igår på eftermiddagen. Blev så himla glad när han smög upp och knackade mig på axeln. Ska bli så roligt att spendera två månader här i Filippinerna med honom. Låt äventyret börja!

Dag 22 - Malapascua

Hej från soliga Malapascua! Jag kom fram för drygt 2 timmar sen. Började dagen med att ta en buss från Norra busstationen i Cebu City klockan 8. Jag var framme i Mayahamnen drygt 4,5 h senare. Tycker verkligen om att åka buss. Så mycket att titta på. Naturen här är fantastisk. Påminner mycket om Guadeloupe så jag känner mig verkligen som "hemma" på nått sätt.
Väl i Mayahamnen ska man ta en båt över till Malapascua. Hade fått tipsat från en tjej att de försöker lura en och det märkte jag tydligt. Det står väldigt stort på en skylt att de kostar 100 php över men ändå säger de att det kostar 300 php och att det är ett bra pris??? Fattar inget. Jag blev så irriterad så jag lurade dom istället och lyckades smita undan betalningen, hehe ;-)

Anyway! Jag är här nu i alla fall och det känns så skönt. Väldigt vackert här såklart. Inatt bor jag på Moonlight resort som är väldigt mysigt. Får lite djungelkänsla när jag kliver ur mitt rum till min lilla terass. Detta är det "dyraste" jag betalat hittills för ett boende, 200kr natten, men det är bara för en natt. Det andra boendet jag ska flytta till imorgon var fullt idag så då blev det såhär. I vanliga fall försöker jag ligga på 100kr natten. Mitt hostel jag ska flytta till imorgon ligger på 39(!)kr natten så då tyckte jag det var fullt ok att ta detta boendet idag ;-) Ska bli skönt att få en natt i ett eget rum. Ibland kan det vara skönt med en liten "paus" från hostellivet! Även om jag älskar det!

Nu ska jag iväg och möta upp Rasmus och Thim. Sista kvällen vi ses... Väldigt tråkigt! Vi har kommit väldigt bra överens dessa dagar och haft så kul ihop. Glad att jag träffade dem :-) Imorgon kommer ju faktiskt Filip och fyller upp deras tomrum!

Puss och kram! Ha en härlig söndag!

Dag 20 - Sista dagen i Boracay

Hej! Idag är det min sista dag och kväll i Boracay. Jag har haft det superbra under mina 10 nätter här men det känns samtidigt bra att lämna imorgon. Min transfer hämtar upp mig redan 5 på morgonen! Det kommer bli tufft....

Anyway! Igår kväll anlände två tjejer som heter Emelie och Therese. Vi har gemensamma kompisar hemma i Sotenäs så det var jättekul att vi hade möjlighet att mötas upp här i Boracay. De är på en tre veckors resa i Filippinerna. Igår var även Thim och Rasmus sista kväll i Boracay, de lämnade idag. Men vi ses redan igen om några dagar på Malapascua så jag behöver inte sakna dom så länge ;-)

Idag har jag, Emelie, Therese och Emil haft strandhäng som vanligt. Just nu är White Beach (huvudstranden på Boracay) full av gröna alger vid stranden. Ser nästan ut som snor haha... Så vi gick längs hela stranden bort mot Spiderhouse där stranden är mycket finare och inte lika full med folk. Det är ju kinesiskt nyår den 8:e februari så det verkligen KRYLLAR av människor i Boracay.
I vattnet idag fick vi beskåda den giftigaste havsormen i världen. Det gick ganska fort innan vi var uppe ur vattnet efter det ;-) Dock attackerar den inte så länge man inte retar upp den. Den kan inte heller bita oss människor så lätt pga att munnen är så liten. De kan bita oss mellan tummen och pekfingret. OM det nu skulle hända så har man i princip 8 minuter kvar att leva! Jack, som jag hängde med de första dagarna i Boracay, är från Australien (Perth) och berättade det när vi såg en på Spiderhouse förra veckan. För honom är ju giftiga djur vardag så han hade inte tvekat om han fick klappa en sån orm....

På kvällen gick vi och käka tacos på en mexikans restaurang. Har kommit fram till att jag skulle verkligen kunna leva på bara tacos. Vi hade ju tacos varje tisdag i Spanien i fyra månader så jag har verkligen craveat (stavning?) efter det sen jag kom till Filippinerna! Så gott!

Nu ska jag försöka sova. Lång dag väntar imorgon. Ska övernatta en natt i Cebu City på ett hostel som heter "Le Village Guesthouse & Bar" som jag blev rekommenderat. Därefter väntar Malapascua och då får jag äntligen träffa Filip!!! Ska bli så kul att få hit honom! Även om mina tre veckor ensam har varit helt fantastiska så ska det bli kul att påbörja en ny del av resan tillsammans med honom. Drygt 1/4 av resan är gjord nu! Tiden går fort när man har roligt.

Hörs på Malapascua! Kram!

Dag 18 - Dagstur

Hej! Längesen jag skrev nu men de senaste dagarna har pretty much varit desamma. Vi har hängt på stranden och festat i princip. Träffat så många härliga människor här på Boracay! Många att säga hejdå till... Vilket såklart alltid är tråkigt!

Idag bestämde vi oss ändå för att göra något. Vi var trötta på stranden ;-) Så jag, Rasmus och Thim bokade in en dagstur med båt runt ön Boracay. Billigt och bra! Vi gjorde 4 stopp och det var inget som var fantastiskt haha ;-) Vårt första stopp var på en ö som hette "Crystal Cove". En liten ö turister åker till för att se de två grottorna som finns på ön. Här var det enda stället jag tog bilder på.
Utöver det stannade vi och åt, snorklade och på en annan strand. Inget märkvärdigt haha. Men det var åtminstone kul att göra något annat. Det var billigt också så det gjorde inte så mycket att utflykten inte var så bra.

Ikväll är det pastanight på vårt hostel. Hostlet bjuder på pasta till alla som bor här och det är livemusik. Tror det blir en riktigt bra kväll.

Pubcrawl

Såg att de lagt upp bilder på Facebook från Pubcrawlen i fredags så lägger upp några av dem här. Hatade t-shirten men som tur var så var jag ju inte ensam om att ha på sig en sån ;-) Det var en jätterolig kväll tillsammans med många partyglada människor!

Dag 14 - Solnedgång

Dag 13 - Spiderhäng

Hej! Gårdagen blev en riktigt härlig dag. Vädret har äntligen vänt. Jag och ett gäng bestämde oss för att hänga på Spiderhouse hela dagen. Perfekt ställe att hänga, dricka & äta gott och bada. Lite skönt att slippa sand ibland ;-) Riktigt härlig dag. Alla var helt utslagna när vi kom hem efter all sol!
På kvällen hade vi bokat in en pubcrawl! Till en början var vi lite skeptiska men sen vände det till en riktig superkväll. Vi var runt 50 pers sammanlagt som gick till 5 barer och vi hade väldigt kul. Så roligt att träffa så mycket människor.

Idag har vi hängt på en annan strand. Kom precis till Spiderhouse igen för att se solnedgången som ska vara fantastisk här! Kvällen blir lugn, vilket är skönt. Tänkte kolla lite Orange is the new black och kanske sova tidigt.

Dag 12 - Spiderhouse

Detta inlägget skulle egentligen komma upp igår. Internet krångla så jag fick inte upp några bilder.

Dagen blev lugn och skön. Jag hade fått tipsat av Carolina att leta upp Spiderhouse när jag var här. Om man inte vet vad det är så hittar man det inte om vi säger så. Det var en lång väg att traska då huvudstranden här på Boracay är väldigt lång men till slut hittade jag det. Det är ett träkoja-liknande hus precis vid vattnet så man har en magisk utsikt! Det ligger även lite på höjden så från restaurangen kan man hoppa direkt i vattnet. Riktigt schysst ställe. Jag satt där i några timmar och åt, läste bok och drack lite öl. Bara slappade helt enkelt. Sen fortsatte jag slappandet en stund på stranden ;-) Tänk om man skulle trötta ut sig! Haha, skämt å sido, det var faktiskt väldigt skönt att få gå en del idag. Väldigt gött med långa stränder!

Jag fattar vad de menar med att Boracay är väldigt turistigt. Haha man kan jämföra det lite med Europas Magaluf. Även om det var molnigt idag så var det fullt med folk på stranden. Det finns resorter och restauranger överallt längs stranden. Självklart är det också mycket dyrare här än i övriga delar av Filippinerna. Synd att det lätt blir "förstört" för det är väldigt vackert här annars. Se själv på bilderna nedan :-)

Nu ska jag duscha. Får se vad kvällen erbjuder. Två grabbar som jag träffade på Alona är här så jag ska antagligen leta upp dem. Hörs imorgon!

Dag 12 - Boracay

Hej vänner! Nu har jag vaknat upp på Boracay på mitt hostel Frendz. Ett riktigt chill ställe med mycket fest. Ett riktigt backpackerhostel - nice! Ska bli intressant hur dessa dagar kommer bli ;-) Vädret är halvtrist så jag lär nog ta en riktigt lugn dag och utforska Boracay. Se vad det har att erbjuda lixom!

Gårdagen var lång. Totalt kaos i hamnen på Tagbilaran för att åka båt över till Cebu City. Vår båt var försenad en timme så jag missade chansen att förlänga visumet där. Vet inte om jag skrev det i förra inlägget men självklart så krånglade det i Tagbilaran i förregår så jag fick inte förlängt mitt visum. Så tröttsamt! Jag ska ta en natt i Cebu City när jag flyger tillbaka 6:e för att verkligen få gjort det. Det börjar störa mig att det alltid kommer något som ska förstöra. Anyway, jag åkte direkt till flygplatsen för att åka vidare till Kalibo. Det gick smärtfritt och i Kalibo väntade en transfer på mig. Väldigt skönt att jag hade den biten avklarad. Klockan var ju trots allt runt 20:00 när jag kom fram. Så efter två timmars resande var jag äntligen framme på Boracay. Det var så skönt att få ligga i en säng. Bjuder på lite bilder från min uteplats. Welcome to my crib!

Dag 10 - Sista dagen på Panglao

Hej! Nu har det vart tyst här några dagar. Vi har inte gjort särskilt mycket de senaste dagarna så jag hoppade över några dagars bloggande. Dagarna har för det mesta spenderats på stranden. Imorgon är det onsdag och då har jag spenderat 10 nätter här på Panglao, vilket innebär att det är dags för mig att åka till nästa destination i Filippinerna. Nu ska jag åka till Boracay för ytterligare 10 nätter där. Väderprognosen säger att det ska bli skitväder så jag ber till alla vädergudar som finns att väderprognosen har fel!! Men även om vädret ser ostadigt ut så kommer jag nog trivas där. Alla jag har pratat med älskar Boracay! Planet går halv 7 imorgon kväll så jag har några timmar att döda i Cebu. Inte så lätt att hitta på så mycket med en jätteryggsäck på ryggen bara ;-)

Idag är vädret också tråkigt så vi får se vad vi gör. Jag kanske åker in till Tagbilaran för att förlänga mitt visum. Så slipper jag fundera mer på det. Anyway, vi hörs nästa gång från Boracay!